Nature Talks Back

Douglas Tillberg Bergström, Elvira Constantinou, Hanna Nordahl, Kajsa Falk, Viktoria Tjernberg, Lovisa Parment och Selma Fredriksson

Om man sammanfattar uppgiften så var den ungefär så här: Utgå från ett ljud, som inte är tal eller musik.

Teckna ett antal teckningar utifrån ljudet. Friskriv ett A4-papper. Frivskrivning är när man skriver ner en ”stream of consciousness” utan att filtrera något.

Samla ihop 50 bilder utifrån associationer du får från ljudet, dina teckningar och din friskrivning (använd gärna Google eller Pinterest). Börja med att hitta en bild, låt sedn den bilden inspirera dig till nästa sökning. Försök att sväva iväg och associera fritt och inte tänka dig fram till vad man borde associera till. Klipp ut alla bilder, limma och bygg ett associationsträd.

Jobba utifrån ditt material. Hur skulle du kunna vidareutveckla / ändra så att det blir ett smycke? Skissa fram ett eller flera smycken. Välj ett alternativ och gör en prototyp som gestaltar din idé. Tillverka sedan smycket!

Lärare: Sarah Fast Hurtigkarl

– – – – – –

Vinjettbild – Hermes av Douglas Tillberg Bergström

Douglas Tillberg Bergström

Hermes

Ett fotsmycke i aluminium avsett att bäras på en bar fot. Utgångspunkten för smycket var ljudet av cowboyboots. Formgivningen är inspirerad av kurbits.

Douglas Tillberg Bergström

Elvira Constantinou

Duvkutter

Detta är en serie smycken som består av två ringar varav en är enkelformad och den andra är dubbel. En i koppar och en i aluminium. ”Stenen” är av fimolera. Serien har även ett par örhängen.

Jag har hämtat inspiration från alla stadens duvor. Duvan är det första djuret som människan domesticerade, men som sedan kom att glömmas bort. De finns i vår direkta närhet, men är av allmänhet inte av intresse utan ses mer som störande moment.

Ringen är formad som ett ägg. Den gröna melerade ”stenen” symboliserar duvan och metallkupan dess bo. De mindre objekten ”duvorna” i samma material rör sig fint vaggandes när du nuddar dess yta vilket skall symbolisera duvans gång.

Elvira Constantinou

Elvira Constantinou

Elvira Constantinou

Hanna Nordahl

Remove Before Flight

Material: aluminium, bomullstyg, ståltråd och sytråd

Halskrage från uppgiften Nature Talks Back, baserad på ljudet av bin. Formen är inspirerad av binas rörelsemönster men också av associationer kring bidrottningen och maktsymboler.

Bina fick mig att tänka på kvinnlighet och fertilitet, och för att utforska det vidare använde jag mig av textil, som traditionellt ansetts vara ett feminint material och hantverk. Kontrasten mellan den sköra bomullen och det hårda men lätta aluminiumet speglar i min mening bina.

Hanna Nordahl

Kajsa Falk

Skammen hos en fallen tall

En ring inspirerad av ett naturljud. Jag valde ljudet av ett träd som faller. Under arbetsprocessen började jag tänka mig in i hur trädet eventuellt känner sig när det hade fallit och har försökte gestalta känsla av skam i mitt smycke. Jag arbetade med bland annat friskrivning och associationsbilder under processen.

Material: mässing och silver

Kajsa Falk

Viktoria Tjernberg

Reflection

En ring i silver från momentet Nature Talks Back. Uppgiften var att göra ett smycke utifrån ett naturljud varav jag valde vattenskvalp mot en båt. Utifrån detta kom jag in på vattnets reflektion vilket jag försökte gestalta genom denna ring.

Viktoria Tjernberg

Lovisa Parment

Roots

Halsring i mässing och månsten med inspiration från bambu och sagornas värld.

I den här uppgiften skulle vi utgå från ett ljud från naturen och sedan starta en process som skulle leda till ett smycke. Mitt ljud är när man knackar på en bambustam. Processen ledde vidare till sagornas värld och smycket blev inspirerat av bambu, träd och magi.

Jag skapade ett moodboard som jag följde när jag designade halsringen.

Lovisa Parment

Lovisa Parment

Selma Fredriksson

Avig

Kopparplåt, liquitex / genomskinlig akryl, limpistolslim och ståltråd,

Ett smycke inspirerat av ett naturljud: vattendroppar som ekar i en grotta. Jag använde associationsgoogling och friskrivning för att bli inspirerad innan jag började skissa. För att få fram rätt form och yta experimenterade jag med olika material, ytbehandlingar och konstruktionsalternativ. Teknikerna jag använde i slutändan är smide med inslag av corpus, lödning, böjning av ett ståltrådskelett, limning samt att droppa genomskinlig akryl på metallens yta för att ge en illusion av väta.

Selma Fredriksson