Academics in Pandemic

Lovisa Parment, Selma Fredriksson, Jennifer Omberg, Kajsa Falk och Vera Ellburg

Efter att Nyckelviksskolan den 17 mars 2020 stängde som arbetsplats på uppmaning av Myndigheten för yrkeshögskolan så fick de studerande på Metallformgivning en uppgift av läraren Anna Nordström. Undervisningen skulle nu ske på distans och arbetet fick göras hemma.

Så skrev Anna till sina studerande: Gör ett smycke som, antingen i sin tillverkningsmetod eller i sitt koncept speglar den situation du befinner dig just nu.

”Tristessen är kreativitetens moder.”
”Begränsningar är uppfinningarnas moder.”
” Fantasin är konstens bränsle.”
”Bara ur det oförutsägbara kan dina förväntningar överträffas.”

Varför överöser jag er med klyschor? Nu har vi chansen att tänka nytt och göra något enastående!

Ofta har man när man arbetar redan från början en bild av hur resultatet kommer att se ut. Vi är vana att använda oss av vissa tekniker och material. Denna förutbestämda föreställning begränsar oss omedvetet och vi har svårare att utveckla vår konst då vi ofta återkommer till de tekniker och uttryck som vi är vana vid och känner oss bekväma med.

Ett sätt att ta sig ur detta är att ändra förutsättningarna för arbetet. Denna gång är detta någonting som har kommit utifrån, vi har inte valt det själva, men detta är en teknik som vi även när vi sitter i vår egen verkstad kan ta till när vi tycker att vi behöver ny input och förnya vårt uttryck.

Under förra veckan fick ni arbeta med ert tema/koncept för ert egna arbete. Att stå jordad i sitt arbete är väldigt viktigt. När du vet vad du vill säga med ditt arbete är det lättare att förstå och motivera de kreativa besluten som du tar längs vägen. Genom att analysera sin egen process har man möjlighet att utveckla sitt arbete.

Stannar man inte upp och reflekterar är det lätt att man fastnar i samma spår som man har gått i innan utan att veta varför. Denna vecka vill jag att ni börjar med att skapa er en arbetsplats hemma och inventerar material.

Hitta en plats i lägenheten där du har möjlighet att arbeta relativt ostört. Några tips som ni kan tänka på: Undvik distraktioner. Ha inte en skärm igång om du inte specifikt behöver den. TV/dator med mera i bakgrunden gör ofta att man distraheras och gör startsträckan att sätta igång längre. Ha en timer/äggklocka eller liknande tillgänglig.

Arbeta i korta tidsintervaller. Det är svårt att komma igång med arbetet hemifrån och ett sätt som kan hjälpa är att ställa en timer. Bestäm i förväg vilka tider du ska arbeta, hur långa intervaller ska du jobba (jag rekommenderar ca 45 minuter), hur långa pauser du tar mellan intervallerna (10 minuter kanske…) och när du ska ta lunch. Se till att hålla dig till ditt schema. Känner du dig oinspirerad, sätt dig på din bestämda arbetsplats ändå, gör någonting även om du just då inte vet varför eller vad det ska bli.

Inventera. Titta vad ni har hemma. Ofta behöver man inte särskilt mycket för att börja arbeta. Ett par trasiga strumpor, en nagelfil, papper, lim, sax, pincett, kanske har ni lite spik, någon gammal sladd, aluminiumfolie, tejp, en gammal slev som ändå ska slängas osv. Samla allt där ni hade tänkt arbeta.

Se till att du har material till hands även om du kanske inte har allting precis på arbetsytan. Ibland är det den där konstiga saken, som bara råkade ligga där, som är nyckeln till nästa steg i det man håller på med. Värdera inte materialet du arbetar med. Det material vi arbetar med har en stor kommunikativ potential. Och ibland är det inte det material vi förväntar oss som är det mest värdefulla. Det viktiga är vad materialet uttrycker.

Ni ska därefter tillverka ett smycket som speglar den situation ni befinner er i just nu. Det kan antingen vara genom att specifikt välja ett tema som speglar din nuvarande situation, eller genom din arbetsprocess och dina materialval. Hur ser dina objekt ut när de inte är gjorda i en välutrustad verkstad?

Här kommer förslag på teman till era smycken (ifall ni inte vill fortsätta med ert individuella tema):
• Social distancing, reinterprete
• Inoffensive ways to keep people at a 6-foot distance?
• Addressing issues of touch.
• New forms of greeting, encouraged by jewelry.
• Tracking movements.
• Addressing issues of touching your face.

De smycken ni tillverkar denna vecka kommer sedan skickas in (frivilligt) som bidrag till den internationella online-utställningen Academics in Pandemic: https://ethicalmetalsmiths.org/academics-in-pandemic-open-call.

– – – –

Vinjettbild av Lovisa Parment

Lovisa Parment

I just wanted some toilet paper

Krossat glas, mjölkkartong och tyll.

In one night the hysteria started. Take all, carry as much as you can, fight for it. No matter where you were, or what you did at that moment, we all joined the fight. We had different reasons for it. Some were selfish and greedy, and some just had to join the battle to get at least one package. Drop everything and run, run if you want some. Just about to say yes? It doesn’t matter. Because tomorrow could be too late, right?

När distansundervisningen började så hade vi ca 1,5 vecka kvar av den pågående metallkursen. Då flera konstskolor över hela världen hamnade i liknande situationer som Nyckelviksskolan så öppnade en internationell tävling. Academics in Pandemic, vad kan du skapa när du inte får vara i din verkstad? Detta blev vår första uppgift på distans. Temat var tvunget att vara kopplat till den pågående situationen.

Lovisa Parment

Lovisa Parment

Lovisa Parment

Lovisa Parment

Selma Fredriksson

Selma Fredriksson

Infected

Krossat julpynt, pärlor, limpistolslim

Coronaviruset smittar inte bara fysiskt, utan också psykiskt: ensamhet och paranoia har infekterat oss alla. Vardagen är i spillror. Det enda sättet för mig att illustrera det var att ta sönder någonting fint och sätta ihop det igen på fel sätt, så att det blev vasst och fientligt. Virusarna sitter på huden. De skaver och de följer med en vart man än går. Sättet att foga bitarna samman är nytt, precis som vår vardag.

Jag tror att livet aldrig kommer bli detsamma igen, men att vi kan lära oss att leva i den nya världen på kreativa, vackra och oväntade sätt. Mitt smycke belyser på det viset både mörkret och hoppet som framträder i virusets fotspår.

Selma Fredriksson

Kajsa Falk

In The Corners

Trådgalge, blandat material.

Det som bland annat dök upp för mig var att jag och min familj börjat gör saker under karantänen, som vi annars sällan göra, t ex sorterar skåp och lådor frosta av frysen, rensar kyl och skafferi. Därför valde jag att samla ihop sakerna jag hittade när vi rensade. Jag ville lyfta fram dessa osynliga saker, som annars bara liggen och skräpar i ett hörn och dela med mig av en liten bit av mitt hem.

Kajsa Falk

Jennifer Omberg

Resting Water

Fryst vatten är på ett sätt en paus eller ett vilande tillstånd. Men flytande vatten är inom oss alla och ger liv. Har gestaltat hur is växer fram i en långsam rörelse.

Har gjort en bas som jag sedan hällt en blandning på. Den har långsamt rört sig och jag har jobbat med olika färger och lager. Material: dekorgummi, lim raklödder, linsvätska metall.

Jennifer Omberg

Jennifer Omberg

Vera Ellburg

Touch me

Dekorativa hårnålar i tenn och lackat tuggummi.

Vera Ellburg

Vera Ellburg