Skulptur

Sara Andersson, Sun Bjers, Julia Pegelow, Jack Rodriguez, Jonathan Gard, Nora Carlsson Barrios, Ella Olofsson, Alexandra Körnegard, Hjalmar Nilsson, Sofia Bjurström, Paulina Fahlström, Jonas Zajicek, Frida Nilsson, Anais Constantino Figueroa, Maya Allende, Sofia Lindell Davidsson och Clara Danner

Skulptur handlar mycket om att få en formförståelse och öva upp sitt formspråk.

Ämnet kompletterar och stödjer arbetet i många andra kurser som till exempel måleri, trä och metall.

– – – – –

Vinjettbild – träpillskroki av Sara Andersson, Färg, form och hantverk gr 3

Sara Andersson

How’s Your Head

Under skulpturkursen hade vi två dagar med krokimodell, som vi använde till att både teckna och skulptera av.

Med spillmaterial från träverkstaden så utmanades vi att hitta former och lösningar för att bygga fram en kropp. Vi fick inga verktyg att kapa eller forma träspillet med utan var helt enkelt tvungna att arbeta med det materialet som vi fick.

Ironiskt nog var jag så mycket i mitt huvud att skulpturen helt enkelt inte hann få ett huvud.

Sara Andersson, Färg, form och hantverk gr 3

Sun Bjers

O

Gjord av gamla gipsbitar som jag plockade från golvet i skulptursalen och sedan hällde nytt gips över. Kan fungera som ett väldigt stort armband. Eller gestalta livets oändliga cykler och konstanta föränderlighet. Eller kanske ska den vara på huvudet…

Sun Bjers, Färg, form och hantverk gr 1

Sun Bjers

Kamratporträtt i lera av Julia Pegelow, Färg, form och hantverk gr 2

Jack Rodriguez, Färg, form och hantverk gr 2

Jonathan Gard

Ljumsken – en gestaltning av en känsla

Hur ser en känsla ut om man visualiserar den? En ljumske är mjuk och len med många former. Nästan en erotisk upplevelse och en bortglömd kroppsdel.

Tanken med uppgiften var att göra en känsla och forma blöt lera på en kartong med valfri form (jag utgick från en parallellogram), utan att tänka och låta formerna tillkomma ur spontanitet. Leran blev ett original som sedan gipsades för att skapa en så kallad “förlorad form” som tog fram denna betongskulptur.

Jonathan Gard, Färg, form och hantverk gr 3

Jonathan Gard

Nora Carlsson Barrios

Fisken

Det var när jag såg Carl Milles fiskskulptur Emigrants on fish som jag fick inspirationen till verket. Målet var redan från början att försöka skapa min ”drömfisk”. Jag styrdes framför allt av min fantasi i designen av fisken, men drog stor inspiration från valhajar och japanska jättesalamandrar.

Detta var första gången som jag gav mig på en gjutning i den här storleken. När fisken fortfarande låg i sin gipsform behövdes tre personer för att kunna flytta den!

Nora Carlsson Barrios, Färg, form och hantverk gr 3

Ella Olofsson, Färg, form och hantverk gr 4

Falukorv i betong och akrylfärg av Alexandra Körnegard, Färg, form och hantverk gr 4

Hjalmar Nilsson

Vålnad

Stengodslera, stål, tyg och textilfärg

Hjalmar Nilsson, Färg, form och hantverk gr 1

Hjalmar Nilsson

Sofia Bjurström

Har gjort en barkavgjutning i gips och sedan böjt den till en annan form. Jag har sedan målat gips skulpturen med akrylfärg och sandpapprat vissa delar av ytan.

Sofia Bjurström, Färg, form och hantverk gr 1

Hanna Z – kamratporträtt av Paulina Fahlström, Färg, form och hantverk gr 3

Betonggjutning av Jonas Zajicek, Färg, form och hantverk gr 4

Betonggjutning av Frida Nilsson, Färg, form och hantverk gr 4

Kamratportätt av Frida Nilsson, Färg, form och hantverk gr 4

Betonggjutning av Jack Rodriguez, Färg, form och hantverk gr 2

Jonathan Gard

Ett porträtt avbildad av en person i klassen som skulptur i godslera. Det var en stor utmaning att få till karaktärsdrag och personligheten hos den jag avbildade. Då denna uppgift i vår grupps fall var en av de första på skolåret så kändes det ytterst intimt att börja med att lära känna varandras ansiktsdrag innan vi hunnit bekanta oss.

Jonathan Gard, Färg form och hantverk gr 3

Jonathan Gard

Sara Andersson

Uppgiften gick ut på att vi skulle skapa något utan för mycket tanke på vad det skulle bli, någonting som skulle vara skönt för handen och vi skulle gjuta enligt metoden förlorad form, där originalet förstörs i processen. Estetiken i smältande eller rinnande objekt fascinerar mig. Det är föränderligt och förföriskt, lite äckligt och ibland riktigt smarrigt. Den hårda betongskulpturen är ett fruset ögonblick i blobbens mjuka förändring till att bli en pöl eller någonting helt annat.

Sara Andersson, Färg, form och hantverk gr 3

Anais Constantino Figueroa, Färg, form och hantverk gr 4

Ella – kamratporträtt av Maya Allende, Färg, form och hantverk gr 4

Åsa – modellstudie av Maya Allende, Färg, form och hantverk gr 4

Betonggjutning av Sofia Lindell Davidsson, Färg, form och hantverk gr 4

Jonathan Gard

Skulptur gjord av träflisor hoplimmade med limpistol. Gestaltning av kvinna med nakenmodell närvarande under skapandet för att utforska proportioner och kroppens tyngdpunkter.

Jonathan Gard, Färg, form och hantverk gr 3

Jonathan Gard

Kamratporträttav Clara Danner, Färg, form och hantverk gr 4